Resumo
O objetivo deste artigo é debater algumas idéias sobre as relações entre cultura e consumo. Mais particularmente, vamos investigar o luxo como uma modalidade específica de consumo. Para tanto, serão examinados alguns valores centrais da chamada “comunicação do luxo” tal como se revelam através da arquitetura e do design de interiores de três grandes lojas de departamentos – a Printemps em Paris, a Bergdorf Goodman em Nova York e a Daslu em São Paulo – tidas como referência no imaginário coletivo do luxo.
Palavras-chave
Cultura e consumo; Representações do consumo; Comunicação do luxo.
Abstract
The aim of this article is to discuss some ideas about the relationship between culture and consumption. More particularly, it intends to investigate the luxury paradigm as a specific modality of consumption. To do so, we will examine some central values of the so called “communication of luxury” as revealed through elements of architecture and interior design of three major department stores – Au Printemps in Paris, Bergdorf Goodman in New York and Daslu in São Paulo – known as major references within the collective imaginary of luxury.
Key-words
Culture and consumption; Images of luxury; Communication and luxury market.
O brinde: comunicação do luxo e práticas de consumo